Facebook nu mai este o platformă de promovare gratuită

facebook-is-not-free-anymore

Începutul ”relației” dintre branduri și Facebook a fost unul frumos. În Moldova, prin 2008-2009, când în rețeaua socială nu prea erau prezente companiile, era relativ ușor să-ți creezi o imagine și să aduni audiență în jurul acesteia. Era nevoie de o persoană sociabilă care relativ știe să scrie texte bine. Pe atunci încă nu era cunoscut principiu de ”Content strategy”, ”Sponsored post” etc.

Ulterior, în 2-3 ani, inclusiv Facebookul moldovenesc a devenit aglomerat de mesaje comerciale și concursuri ieftine pentru a atrage fani (ieftini). Prin 2012-2013 companiile au început a angaja persoane dedicate Social Media Marketingului sau agenții publicitare, înțelegând importanța și impactul pe care îl au rețelele sociale asupra imaginii și respectiv vânzărilor acestora.

Au avut loc schimbări calitative: Social Media managerii au început a cerceta comportamentul fanilor sau a potențialilor fani. La fel s-a început măsurarea indicatorilor de performanță după publicarea conținutului, cu ajutorul Facebook Insights sau altor instrumente dedicate. Totul laolaltă a dus la creșterea calității conținutului. Din cauza concurenței tot mai mare, concursurile au devenit ceva mai originale, iar premiile mai valoroase. Pe paginile mai multor companii administratorii practică Serviciul Clientelă, răspunzând mai operativ și calitativ la întrebări.

Cine a reușit să prindă această perioadă, să lucreze din greu, a primit roade bogate. Pagini ca Moldcell, Orange, Tucano, Purcari datorită imaginii companiilor pe piață, dar și lucrului de zi cu zi în Facebook și-au creat niște baze de Fani bune de lăudat.

facebook ranking
Top 4 pagini Facebook în Moldova după nr. Total de fani. Sursă: instr. Vivaki – Social Tools

Din 2014 încoace lucrurile stau altfel. Pe de o parte rețeaua socială este suprasaturată cu branduri, grupe, conținut și publicitate. Pe de altă parte Facebook a tot micșorat proporția fanilor ce pot fi ”atinși” cu publicațiile paginii. De la 16% din 2012 a ajuns la aproximativ minim 4% în momentul actual. Ce înseamnă asta? Dacă aveți o pagină cu 10 000 fani, în mediu doar 400 fani vor vedea publicația voastră, fără ca aceasta să fie promovată sponsorizat.

facebook not free 1
Dinamica ”Organic Reach”. Sursă: Edgerankchecker.com

De ce cea mai mare rețea socială a făcut aceste modificări e simplu, pentru a-și mări veniturile. Vrei să comunici cu grupul tău țintă în Facebook? Plătește!

E bine asta sau rău, nu mai contează. Ne adaptăm realității – Facebook nu mai este o platformă de comunicare B2C gratuită, dar a devenit una cu plată, așa cum este de mulți ani Google, de exemplu.

Facebook nu a murit, dar s-a schimbat. Trebuie folosit în continuare? Sigur! Cum? Altfel!

În primul rând ”Reach” nu este unicul obiectiv. În dependență de produsul/imaginea/serviciul promovat, obiective pot fi diferite: numărul de comentarii, share, nr. Total de interacțiuni, clickuri spre site, vânzări, întrebări răspunse de către serviciul clientelă etc. De fiecare dată întrebați-vă care este rezultatul pe care doriți să-l obțineți și ajustați obiectivul din Facebook.

În al doilea rând, Facebook nu mai este gratis. Cu cât conținutul este mai slab, cu atât investițiile în publicitate trebuie să fie mai mari. Dacă aveți o bază mare de fani și creați/publicați conținut premium – original, actual, de dorit în format video sau foto, orientat spre grupul țintă, atunci acesta ușor se poate auto-promova, datorită unei interacțiuni înalte cu fanii și alți utilizatori Facebook. Perfect ar fi să aveți o Strategie de creare și publicare conținut puternică și un buget pentru a ”împinge” unele publicații mai importante.

Cu părere de rău în Moldova puțin cine creează propriul conținut calitativ. Majoritatea copie ceva vechi, iar unii adaptează idei străine. În aceste condiții, când pagina unui brand este încărcată cu oferte comerciale, rata de interacțiune cu ea este foarte mică (0,01% din nr. Total de fani).

La moment, o strategie de conținut pe Facebook pentru companii nu mai are sens fără un buget pentru sponsorizarea postărilor. Nu vom intra acum în detalii cum se face promovarea pe Facebook, e o ”bucătărie” aparte și o vom discuta într-un articol separat. Dar e important să știți care postări din toate cele publicate să le promovați. Câteva sfaturi utile:

Promovați un post atunci când:

  • Este creat de voi sau ce vă aparține
  • Va fi actual peste 4-6 zile
  • Doriți să măriți rata de interacțiune sau numărul de vizualizări
  • Conținutul va fi util/interesant auditoriului și va fi apreciat pozitiv
  • Conținutul generează conversii
  • După publicarea acestuia au trecut cel puțin 4-6 ore, ca să profitați mai întâi de vizualizările organice și să înțelegeți dacă postarea este pe placul fanilor
  • Conținutul publicat organic are o rată de interacțiune mare, atunci promovarea va avea un efect sinergetic

Mai ales dacă începeți a construi o pagină de la zero, cu o concurență deja matură în rețeaua socială, ar dura o vecie până veți consolida propria bază de fani. Fără promovarea și targetarea auditoriului țintă pe Facebook simplu ”nimeni” nu va vedea postările Dvs.