Analiza industriei vinicole din Social Media, cu ajutorul Socialtools

social-tools-wine-statistics

În Moldova, promovarea pe rețelele sociale a luat amploare circa 6 ani în urmă. Treptat, majoritatea companiilor de talie mare și medie s-au lansat în goana după atenția utilizatorilor rețelelor sociale.

Facebook a devenit o parte importantă a promovării unei companii și a strategiei ei de comunicare. Dar ca și în orice activitate media, la un moment dat apar întrebările „Cât e de eficient ceea ce fac? Investesc în conținutul corect? Ce fac concurenții mei mai bine și ce fac mai rău? Care sunt tendințele mondiale și cum să-mi optimizez comunicarea, conținutul?”

Noi, cei de la VivaKi, suntem norocoși că avem un instrument menit să răspundă la toate aceste întrebări – Social Tools.

Pentru a demonstra posibilitățile acestui instrument, am decis să cercetăm un domeniu care ne atinge pe fiecare din noi. Vom vorbi despre performanțele Industriei Vinicole.
Noutatea bună este că, indiferent de nivelul de consum modest al vinului la noi în țară, dragostea față de acest produs și imaginea sa în Social Media este evidentă. Comparativ cu Berea și Băuturile spirtoase, categoria Vinurilor și vinurilor spumante are în mediu 8 100 fani pe pagină, cu un număr dublu de Utilizatori activi și o Rată de interacțiune aproape de 3 ori mai mare.

wine-social-tools
Analizând performanțele Industriei Vinicole pe Facebook, care este cea mai populară rețea pentru promovarea companiilor în Moldova, observăm prezența a 8 branduri, dintre care top 5 după numărul „Fanilor” este format din: Purcari, Bostavan, mimi, Fautor și Cricova.

wine-social-tools1

Top 5 branduri în categoria „Vinuri și șampanii” din Moldova. Sursa – Social Tools

Utilizând Social Tools, putem analiza performanța unui Brand comparându-l cu performanța unui concurent și cu performanța medie a categoriei în care se află, în cazul nostru „Vinuri și Șampanii”.

În imaginea de mai jos, se vizualizează mai mulți indicatori, dintre care cei mai relevanți ar fi:

  • Frecvența zilnică a postărilor (Post frequency), care este în mediu de o postare la două zile
  • Rata de interacțiune a unei Postări (*A/R per post), care este de 1,24%
  • Indicatorul agregat **Score – 46.

wine-social-tools2 Media a brandurilor în categoria „Vinuri și șampanii”. Sursa – Social Tools

La fel, mai jos vom compara brandurile Fautor și Bostavan , luând în calcul performanța media pe industrie.

Indicatorul general „Score” ne arată o tendință asemănătoare, cu mici deviații – o activitate mai pronunțată în martie, scăzută în aprilie și iar pronunțată în mai. În luna iunie se observă o scădere a Scor-ului la Fautor și o creștere la Bostavan. Scorul mediu la Bostavan pentru perioada martie-iunie este 48, iar la Fautor – 44.

wine-social-tools3

Performanțele mai slabe ale lui Fautor se explică prin publicarea ocazională a Postărilor, odată la câteva zile sau săptămâni, pe când Bostavan publică regulat, 5-6 postări pe săptămână:

wine-social-tools4
Însă postările lui Fautor au o rată de interacțiune mai înaltă:

wine-social-tools5
Ca exemplu să luăm postarea din 1 Iunie 2015, unde Fautor vorbește despre medaliile câștigate la concursul din București:

social-tool-case-study-6
În general, analizând postările ambelor branduri, putem conclude că Fautor pune mai mult accent pe concursuri și unele noutăți, iar Bostavan oferă un spectru mai larg de conținut, atât ca şi tipuri de format – video, foto, text, linkuri, cât și consistență – utilități, artă, „how to”, noutăți locale etc. În termen lung, conținutul selectat și publicat de Bostavan s-ar putea să dea roade mai bune, lucru pe care deja ni-l arată indicatorul din graficul „Score Trend”.

Față de întreaga categorie vinicolă, Bostavan are performanțe mai bune la capitolul Scor general și frecvența postărilor, iar Fautor are rezultate mai bune la Rata de interacțiune, și la fel frecvența postărilor.

wine-social-tools6
Despre Social Tools
Social Tools este un instrument dezvoltat de către grupul VivaKi şi permite monitorizarea Live a activităților brandurilor în Social Media, stabilirea normelor medii de performanță pe industrie sau țară, crearea rapoartelor pe baza graficelor și datelor generate și permite crearea interfețelor personalizate. Utilizarea instrumentului este gratuită pentru clienții VivaKi, dar acesta poate fi utilizat și contra plată de către cei care nu sunt încă clienții noştri. Pentru informații, vă rugăm să ne contactați.


* A/R per post – Este numărul de oameni (fani și non-fani) care au dat like, share sau au comentat la o postare, raportat procentual la numărul total de fani.
** Score – indicator ce funcţionează pe baza mărimii și ratei de creștere a fanilor paginii, calitatea reacțiilor fanilor și nivelul de interacțiune a acestora cu postările.