Publicitatea online în moldova – retrospectiva 2015

imaginie-retrospectiva-2015

Ne apropiem de sfârșitul anului 2015 și deja putem analiza în linii generale cum a evoluat publicitatea online în Moldova. Anul a fost tensionat din toate punctele de vedere: economic, politic, social și, desigur, acest lucru s-a răsfrânt și asupra industriei Digital.

Însă, vom începe cu noutățile pozitive: conform datelor BATI, anul acesta auditoriul online a trecut de pragul de 2 mln. de utilizatori activi lunar, ceea ce face Internetul un mediu de promovare comparabil cu TV-ul, în termeni de acoperire (Reach), mai ales când e vorba de auditoriul țintă mai tânăr, care tot mai greu îl găsești în fața ecranelor TV.

Deşi Internetul nu are încă acoperire în toată Moldova, deja utilizatorii noștri petrec mai mult timp online de pe dispozitive mobile în comparație cu Desktop.

Acest fapt va impune două schimbări:

  • nevoia de a adapta majoritatea website-urilor la versiunea mobilă
  • luarea în calcul a acestui nou segment pentru targeting.

Publicitate retrospectiva 2015

Sursa: https://www.facebook.com/BATIMoldova

În pofida recesiunii economice, bugetele pentru plasarea publicității online în acest an au crescut aproximativ cu 20%, conform discuțiilor cu Publisherii. AAPM (Asociația Agențiilor de Publicitate din Moldova) a prognozat o creștere de 30%.  Cele mai mari salturi posibil să le fi înregistrat publicitatea în Facebook și Google, dar cu părere de rău nu avem niște date centralizate și transparente pentru giganții internaționali.

Publicitatea online în Moldova a continuat să crească, față de dinamica TV sau OOH, datorită unei acoperiri tot mai largi, prețuri democratice, posibilitatea de a targeta cu exactitate auditoriul țintă și datorită gamei vaste de formate: bannere animate, video, search, branding etc.

Într-o oarecare măsură, criza probabil chiar a sporit creșterea cotei Digital, fiindcă clienții medii și mari au fost nevoiți să scadă bugetele TV, orientându-le spre o plasare mai înțeleaptă – în Internet. Aceste motive cu siguranță vor cataliza și creșterea din anul viitor. Mai mult ca atât, am observat o dinamică pozitivă din partea companiilor de talie mică, care au devenit mai isteți în intențiile de a se promova online, așa cum pragul bugetar de intrare e foarte mic.

Totuși, recesiunea economică a complicat mult și viața celor din Digital. Advertiserii au aprobat foarte greu bugetele pentru 2015, după principiul – 7 ori măsoară și o dată taie. Doar că pe alocuri s-a tăiat de câteva ori. Așa cum puterea de cumpărarea populației a scăzut, veniturile unor companii locale au avut de suferit.

Mai mult ca atât, deprecierea leului a aprofundat diferența dintre venituri și cheltuieli, așa cum majoritatea produselor și serviciilor se cumpără în lei (companiile încasează în lei), iar publicitatea în mare parte în euro (companiile achită în euro). Astfel, pentru unii clienți a fost nevoie să negociem adițional cu Publisherii, pentru a obține anumite condiții neaplicate până acum pe piață.

ALTE EVENIMENTE DIN 2015

Picture-2-180x300Blocarea bannerelor în formatul Flash de către browserul Chrome.

Animația nu se mai activează automat odată cu încărcarea bannerului, dar apare cu un buton play pe mijloc și va rula doar după click, ce drastic scade CTR-ul.

Faptul că bannerele Flash erau până acum cel mai popular format de publicitate online în Moldova și acela că browserul Chrome are o acoperire de 70% la noi, a făcut această schimbare destul de dureroasă pentru câteva săptămâni.
Chiar dacă gigantul Google a anunțat că schimbarea va avea loc în Septembrie, mulți s-au arătat nepregătiți și timp de 2-3 săptămâni după blocare, toate bannerele Flash din Moldova au fost urgent adaptate la HTML5.

Popularizarea publicității video în mediul online

Anul 2015 poate fi numit drept anul formatului Video. Așa cum viteza internetului a crescut, iar tehnologiile de creare a filmulețelor video s-au simplificat, publicitatea video a împânzit Internetul. Aceasta s-a produs atât pe website-urile jucătorilor internaționali cât și pe cele locale.

Cei de la Facebook au schimbat modul în care se ”consumă” tipul de conținut Video – acesta acum se pornește desinestătător, odată apărut pe ecranul utilizatorului, dar cu sunetul oprit. În același timp, formatul video a început să fie pe larg utilizat în media planurile pentru siturile locale, în formă de preroll, postroll, allroll sau intext (inread).

Pentru clienții VivaKi în 2015 am început cu succes implementarea strategiilor TV + Online, unde folosim indicatori comuni și putem estima rezultate agregate. Folosim același spot video, iar obiectivul este maximizarea acoperirii mesajului, la un cost redus.

pic-3

Reprezentanță Google pentru Moldova

Anul acesta reprezentanța Google responsabilă de Moldova s-a mutat din Irlanda în Romania. Această schimbare deja a avut efecte benefice. Moldova a fost vizitată această vară de reprezentanții Google, cu scopul stabilirii unor relații mai strânse și pentru a motiva utilizarea mai largă și consistentă a serviciilor acestora.

Despre așteptările din 2016 vom vorbi în alt articol, dar cu siguranță accentul va fi pe Programatic, Video format, Campanii Mobile.

Glosă:

  • Publisher – proprietari de situri web, care vând publicitate online.
  • Advertiser – companii, persoane sau agenții care solicită și plasează publicitate online.
  • Targeting – identificarea și utilizarea unui grup țintă pentru campaniile online.
  • OOH – Out Of Home advertising (afişaj stradal).
  • CTR – rata de click.

Sursa articolului: www.vivaki.md.